Culinaire hoogstandjes in het zuidwesten van Duitsland

Hier klopt het helemaal: de weg naar het hart gaat door de maag Eigenlijk zou je alleen al vanwege de culinaire geneugten met vakantie naar het Zwarte Woud moeten gaan en daarvoor hoef je nog niet eens de talrijke met koksmutsjes, sterren of pollepels bekroonde toprestaurants op te zoeken. Wie een blik werpt op de menukaarten van de dorpsrestaurants stelt dikwijls verheugd vast dat ook hier geheel volgens de regels der kunst wordt gekookt. Gerechten uit de badische en schwäbische keuken zoals “Reerug Baden”, “Bibiliskaas met Brägele” – een fijne kruidenkwark met gebakken aardappelen - of de beroemde Schwarzwälder Kirschtorte maken uit een normale vakantiedag een klein genotbelevenis.

Een stevige vespermaaltijd is typisch en toont hoe men echt “op z'n Zwarte Wouds” eet. Eigenlijk is het een tussenmaaltijd met huisgemaakte worst, gerookte forel of ham en korstig brood uit het Zwarte Woud. Om correct te zijn hoort er ook nog een “Wässerli”, een vruchtenbrandewijntje bij, maar tegenwoordig beschouwen zelfs de bewoners van het Zwarte Woud de vesper eerder als avondmaaltijd.

Wijnland Schwarzwald

De typische Badische wijnen doen het genot nog meer toenemen. Kenners waarderen de diversiteit aan smaken van de Gutedel, Müller-Thurgau, Riesling, Silvaner, Grau- en Weissburgunder, Bacchus, Chardonnay, Nobling, Muskateller, Kerner, Traminer en Blauer Spätburgunder. Wijnkelders nodigen uit tot degustaties en bijna de hele zomer en herfst worden er wijnfeesten gehouden. In Breisach, aan de rand van de Kaiserstuhl, bevindt zich de grootste coöperatieve wijnmakerij van Europa.

Schwarzwälder Specialiteiten

Als ontbijt of kleine maaltijd tussendoor: dat zijn de gelegenheden waarbij er Schwarzwälder ham op tafel komt. Dat deze ham als veelzijdige en aparte culinaire specialiteit al een hele tijd geleden ook door de veeleisende keuken werd ontdekt, bewijst de combinatie met talrijke regionaal-typische aspergegerechten. Het geheim van de “echte” Schwarzwälder ham is: “geduld”. Het duurt ongeveer drie maanden voordat hij rijp is. Wat een geluk dat elke restauranthouder in het Zwarte Woud altijd goed gerijpte ham in voorraad heeft.

Na het diner of na de vesper: een “Wässerli” hoort er gewoonweg bij. Vruchtenbrandewijn van kersen, kwetsen, peren of mirabellen met een hoog alcoholpercentage wordt hier al generaties lang gestookt. Met meer dan 14.000 distilleerderijen heeft het Zwarte Woud de grootste dichtheid aan distilleerderijen wereldwijd. Ook excentrieke drankjes als het “Zibärtle” van wilde pruimen worden hier gebrand.

Uitstekende keukenmeesters

Waar culinaire lekkernijen zo'n voortreffelijke reputatie hebben, schitteren natuurlijk ook sterren ter ere van de kookkunst. 20 van de beste koks van Duitsland koken in een restaurant in het Zwarte Woud. Bijzonder helder stralen daarbij de sterren voor het gourmet-gebeuren in Baiersbronn: drie Michelinsterren voor “Traube Tonbach”, drie voor Hotel Bareiss en één voor Hotel Sackmann.

Voor families en groepen vrienden kan echter ook het begeleidend programma van een etentje een succes maken. Bijvoorbeeld bij de riddermaaltijd op een kasteel, het bakfeest in de molen met de hele familie of bij het “eten zoals 100 jaar geleden”. Dat vinden de kinderen dan ook beslist heel spannend. Bijna elke vakantieplaats in het Zwarte Woud heeft vlak in de buurt wel een hoogstandje op het gebied van belevenisgastronomie in de stijl van het Zwarte Woud.

Voor meer informatie over vakantieaanbiedingen in het zuidwesten van Duitsland: Schwarzwald Tourismus GmbH, Heinrich-von-Stephan-Str. 8b, 79100 Freiburg, tel.: +49 761.8964693, Fax: +49  761.8964670 of kijk op www.zwartewoud.info

++++++

Ter attentie van de redacties:

Mocht u hulp nodig hebben bij het onderzoek voor een verhaal over vakantie in het Zwarte Woud, laat het ons dan even weten. Van onze website www.presse.schwarzwald-tourismus.info kunt u foto's voor uw reportage downloaden. Neem a.u.b. contact met ons op als u nog meer motieven nodig heeft.

blank

Bildbeschreibung:

Bei der Weinlese im Murgtal. Weingut Iselin betreibt biologischen Weinanbau.