Fit en gezond: “wellness-stars” stralen boven het Zwarte Woud

Langzaam onderdompelen in de deugddoende warmte van het water, voelen hoe warm water je lichaam langzaam omspoelt – eindelijk ontspannen. Wat een zalig gevoel! Geen stress meer, geen rinkelende telefoons, geen ongeduldige baas. Alleen maar dat zalige gevoel. Ontsnappen aan de dagelijkse sleur en nieuwe kracht putten voor je lichaam, je geest en je ziel – dat kan... in het Zwarte Woud.

“Sanus per aquam” – gezond door water. Reeds de Romeinen kenden de genezende kracht van warm bronwater, toen zij zich in de Rijnvlakte en tegen de hellingen van het Zwarte Woud vestigden. Dankzij hen zijn de eerste badhuizen in het zuiden van het hoogste Duitse middelgebergte ontstaan. Tegenwoordig komen de genezende krachten van de baden niet meer uitsluitend uit het warme en mineraalhoudende bronwater. Vandaag de dag beschikt het “silva negra”, het “Zwarte Woud” van de Romeinen, over gezondheidstempels waar de Romeinse toeristen niet eens van konden dromen.

Toeristen die nu naar het Zwarte Woud komen vinden elegante thermen- en saunalandschappen met solaria, beauty- en wellnessprogramma's, met massages en verwenfaciliteiten uit alle werelddelen. De namen van de thermen herinnert nog aan de tijd van de Romeinen: de Caracalla-Therme in Baden-Baden, de Vita Classica in Bad Krozingen en de Cassiopeia-Therme in Badenweiler. Ook de Sieben-Täler-Therme in Bad Herrenalb of het Palais Thermal in Bad Wildbad behoren tot de moderne verwenparadijzen van het Zwarte Woud.

Water uit warme bronnen kan de weerstand van het lichaam vergroten, klachten verzachten en stress en nervositeit verminderen. Daarom wordt het water uit de warme bronnen in de moderne thermen ook voor talrijke therapieën gebruikt, meestal voor baden, maar ook als drinkkuur. “Mens sana in corpore sano”, zeiden de Romeinen. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Die stelling kan zo niet blijven bestaan, maar het is correct dat uiterlijk en een goede gezondheid hand in hand kunnen gaan. Nog nooit werd aan “beauty” zo'n groot belang gehecht als tegenwoordig. Daarom komen schoonheidsprogramma’s en een uitgebalanceerde en vitaminerijke voeding in de wellness-hotels op de eerste plaats.

Wellness is een modewoord geworden, maar in het Zwarte Woud weten de gasten wat hun te wachten staat, want hier heb je de “wellness-stars”. In de deelstaat Baden-Württemberg voldoen 45 hotels aan de strenge criteria voor classificatie- 34 van deze hotels liggen in het Zwarte Woud. De meeste hebben vier sterren (19 hotels)- tien hotels behoren tot vijf-sterren categorie. Om ook maar een enkele “wellness-star” in de wacht te slepen, moet het hotel op zijn minst een geclassificeerd driesterrenhotel zijn.

Maar dat is nog lang niet alles. Ook het merendeel van de thermen met “wellness-stars”, de met sterren geclassificeerde Medical-Wellness-bedrijven, liggen negen in het Zwarte Woud. Kijk voor meer informatie over de kwaliteitscriteria en de geclassificeerde hotels, thermen en Medical-Wellness-aanbieders op www.wellness-stars.de.

Verdere inlichtingen over Wellnessvakanties kunnen worden aangevraagd bij Schwarzwald Tourismus GmbH, Heinrich-von-Stephan-Str. 8b, 79100 Freiburg, tel.: +49  761.8964693, Fax: +49  761.8964670 of kijk op www.zwartewoud.info.

+++++

Ter attentie van de redacties:

Mocht u hulp nodig hebben bij het onderzoek voor een verhaal over vakantie in het Zwarte Woud, laat het ons dan even weten. Van onze website www.presse.schwarzwald-tourismus.info kunt u foto's voor uw reportage downloaden. Neem a.u.b. contact met ons op als u nog meer motieven nodig heeft.

Fit en gezond 2013.doc 135,00 kB
blank

Copyright

© Kur-und Bäder GmbH Bad Dürrheim, „Foto frei zur Verwendung nur in Verbindung mit einer redaktionellen Berichterstattung über den Schwarzwald“

Bitte melden Sie sich an um Pressebilder herunterzuladen!  hier gehts zur Anmeldung »
blank

Bildbeschreibung:

...eines der schönsten im süddeutschen Raum. Genießer der hohen Badekultur des Orients kommen beim Besuch dieses Bades ins Schwärmen: Luxus und Sinnesfreuden fast wie im Märchen, verschiedene Thermalbewegungs- und Sitzbecken, Massagebecken und Whirlpool, Fürsten- und Dampfbäder, Solarien und Ruheräume. Die Halle des Palais Thermal ist übrigens ein denkmalbeschützter Prachtbau des klassizistischen Baumeisters Nikolaus Friedrich von Thouret (1767-1845). Die heilsamen Quellen lockten schon immer die Besucher hinein in die Täler des Schwarzwaldes: bereits im 14. Jahrhundert wurde Wildbad von den württembergischen Grafen besucht.

Copyright

© Bad Wildbad Touristik ; „Foto frei zur Veröffentlichung nur in Verbindung mit einer redaktionellen Berichterstattung über den Schwarzwald“